Η άλλη οπτική της νηστείας

Η άλλη οπτική της νηστείας

Η νηστεία, ως πρακτική, ανά τον κόσμο εντάσσεται στις περισσότερες σύγχρονες αλλά και αρχαίες θρησκείες.

Σε κάποιες περιοχές συναντώνται μορφές νηστείας που συνδέονται περισσότερο με το διαλογισμό ή τις αλλαγές των εποχών, προβάλλοντας τη διαδικασία ως μέσο πνευματισμού, χωρίς να αγγίζουν έντονα την έννοια της “αμαρτίας”.  Η νηστεία, σε οποιαδήποτε μορφή της, έχει συνδεθεί σε κάποιο βαθμό με τον αυτοέλεγχο ή και τη μεταμέλεια, ενώ σύμφωνα με τις αρχαίες ιατρικές πρακτικές, οι άνθρωποι νήστευαν σε περιόδους ασθένειας πολύ πριν την ανάδυση των θρησκευτικών κανόνων. Η ιστορία θέλει τον Πυθαγόρα να είναι από τους πρώτους που εφάρμοσαν κάποια μορφή νηστείας. Επίσης, η νηστεία αποτελούσε μέρος ιεροτελεστίας πριν από σημαντικές μάχες. Σήμερα, η νηστεία έχει πολλές μορφές και εφαρμόζεται με σκοπό την ευεξία ή τη θεραπεία.  Είναι σημαντική και απαραίτητη η συζήτηση με το γιατρό πριν την υιοθέτηση μιας συνήθειας σε αυτό το πλαίσιο.

Στην Ελλάδα ακολουθείται κατά κύριο λόγο το μοτίβο νηστείας που προκύπτει μέσα από την ορθόδοξη εκκλησία. Σύμφωνα με αυτό, εφαρμόζεται αποχή από τα ζωικά τρόφιμα δύο μέρες την εβδομάδα, συνήθως την Τετάρτη και την Παρασκευή. Στη διάρκεια του χρόνου όμως, και κυρίως πριν από τις μεγάλες γιορτές, υπάρχουν μεγαλύτερες περίοδοι νηστείας, με την πιο μακροσκελή να είναι αυτή της Σαρακοστής. Από τις συνολικά 200 ημέρες νηστείας του χρόνου, κάποιες εντάσσουν την κατανάλωση ψαριών, θαλασσινών και γαλακτοκομικών, ενώ οι πιο αυστηρές χαρακτηρίζονται από την αποχή και από το λάδι.

 

Τι παρατηρούμε από το μοτίβο της νηστείας;

Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρων ο τρόπος με τον οποίο το μοτίβο της νηστείας στη διάρκεια ενός χρόνου μεταβάλλει τις διατροφικές συνήθειες των ανθρώπων από την κατανάλωση κρέατος στην εστίαση στα θαλασσινά ή σε μία κατά διαστήματα αυστηρότερη χορτοφαγική δίαιτα, η οποία μπορεί να θεωρηθεί μάλιστα ως μία παραλλαγή της Μεσογειακής Διατροφής. Από αυτό μπορούμε να συμπεράνουμε πως ακολουθώντας αυτό το ημερολόγιο, οι καταναλωτές απολαμβάνουν μία διατροφική ισορροπία όχι μόνο μέσα στην εβδομάδα αλλά και σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, μέσα από την ενθάρρυνση να καταναλώνουν ποικιλία τροφών.

Το μοτίβο της νηστείας φαίνεται να είναι εξαιρετικά αποτελεσματικό και στην εξασφάλιση της σταθερότητας στην αγορά των τροφίμων, καθώς αυτή η διατροφική ισορροπία ανακλάται στις επιλογές των καταναλωτών και κατ’ επέκταση ωφελεί τους παραγωγούς διατροφικών προϊόντων όλων των ομάδων.

 

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα από τη νηστεία;

Η περίοδος της νηστείας αποτελεί ουσιαστικά περίοδο κατά την οποία ακολουθούμε ένα περισσότερο βασισμένο σε φυτικές τροφές πρόγραμμα διατροφής. Ένα τέτοιο διατροφικό μοτίβο περιέχει υψηλότερη περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, μαγνήσιο, ορισμένες βιταμίνες, φυλλικό οξύ και αντιοξειδωτικά, ενώ περιέχει λιγότερα κορεσμένα λιπαρά οξέα.

Η αυξημένη αναλογία των τροφών φυτικής προέλευσης στη διατροφή προσφέρει ποικίλα οφέλη, με κάποια από αυτά να σχετίζονται με την πρόληψη και την αντιμετώπιση χρόνιων παθήσεων, όπως τα καρδιαγγειακά και ο Σακχαρώδης Διαβήτης. Έχει φανεί πως τα άτομα που ακολουθούν ενός τέτοιου τύπου διατροφή έχουν επίσης πιο υγιή επίπεδα σωματικού βάρους.

 


Βιβλιογραφία

  • Εθνικός Διατροφικός Οδηγός για Ενήλικες
  • Colleen A. Venti, Carol S. Johnston; Modified Food Guide Pyramid for Lactovegetarians and Vegans, The Journal of Nutrition, Volume 132, Issue 5, 1 May 2002, Pages 1050–1054, https://doi.org/10.1093/jn/132...
  • Trepanowski, John F., AU  - Bloomer, Richard J., 2010, The impact of religious fasting on human health, Nutrition Journal, 57, 9, 1, 1475-2891, https://doi.org/10.1186/1475-2891-9-57, 10.1186/1475-2891-9-57
  • ENCYCLOPÆDIA BRITANNICA

Εγγραφείτε στο Newsletter μας,
ενημερωθείτε για τα εργαστήρια και τις δράσεις μας!