8 λόγοι για να μειώσουμε τη ζάχαρη!

8 λόγοι για να μειώσουμε τη ζάχαρη!


Από τις απλές φρυγανιές και το ψωμί, μέχρι την κέτσαπ του εμπορίου και τα επιδόρπια γιαουρτιού, η ζάχαρη προστίθεται σε προϊόντα που δε θα υποπτευόμαστε ποτέ!  Φυσικά, η ζάχαρη αποτελεί κυρίαρχη πρώτη ύλη για τη ζαχαροπλαστική, εξαιτίας των ποικίλων ιδιοτήτων της αλλά και της γλυκιάς της γεύσης. Τα τελευταία χρόνια όμως, παρατηρήθηκε υπερκατανάλωση τροφίμων που την περιέχουν και ταυτόχρονη αύξηση της εμφάνισης παχυσαρκίας και χρόνιων νοσημάτων, υποδεικνύοντας πως το μέτρο, και σε αυτή την περίπτωση, αποτελεί τη χρυσή τομή.

Σύμφωνα με τα τελευταία επιστημονικά δεδομένα, η υπερκατανάλωση ζάχαρης:

1. Μπορεί να οδηγήσει στην αύξηση του σωματικού βάρους

Ένας από τους κύριους παράγοντες που οδηγούν στην παχυσαρκία παιδιών και ενηλίκων είναι η κρυμμένη ζάχαρη στα τυποποιημένα προϊόντα αλλά και η αυξημένη κατανάλωση γλυκών και ποτών (αναψυκτικά, χυμοί). Η ζάχαρη έχει επίσης φανεί πως στρεβλώνει και σιωπά τα σινιάλα πείνας και κορεσμού ενισχύοντας τον κίνδυνο για αύξηση του βάρους.

2. Έχει συσχετιστεί με την ακμή 

 Τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη ανεβάζουν απότομα τα επίπεδα της γλυκόζης του αίματος γεγονός που πυροδοτεί την έκκριση ανδρογόνων, την παραγωγή σμήγματος και τη φλεγμονή, τους βασικούς δηλαδή παράγοντες της ακμής.

3. Συνδέεται ξεκάθαρα με την εμφάνιση Σακχαρώδους Διαβήτη τύπου 2 

 Ο κίνδυνος για την συγκεκριμένη πάθηση είναι απόρροια και του αυξημένου σωματικού βάρους. Η κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων ζάχαρης οδηγεί στην αντίσταση της ινσουλίνης, μία κατάσταση που, σε συνδυασμό με το αυξημένο βάρος, αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης του Διαβήτη τύπου 2 στο μέλλον.

4. Συνδέεται με την κατάθλιψη 

 Είναι αποδεδειγμένο ότι μία ισορροπημένη δίαιτα προάγει την σωματική αλλά και την ψυχική υγεία. Διατροφικά μοτίβα που περιέχουν επεξεργασμένα τρόφιμα και ζάχαρη συνδέονται με περιστατικά κατάθλιψης και άλλων ψυχικών διαταραχών.  Αυτό φαίνεται να συμβαίνει εξαιτίας των απότομων διακυμάνσεων της γλυκόζης του αίματος που επηρεάζει την λειτουργία των νευροδιαβιβαστών και οδηγεί στη φλεγμονή.

5. Δεν μας γεμίζει ενέργεια

Η πεποίθηση πως τα πλούσια σε ζάχαρη προϊόντα μας δίνουν ενέργεια είναι ανακριβής. Η απότομη αίσθηση ζωντάνιας που νιώθουμε αμέσως μετά την κατανάλωση ενός γλυκού δεν διαρκεί για πολύ. Όσο πιο απότομα εκτινάσσεται το επίπεδο της γλυκόζης στο αίμα τόσο πιο απότομα πέφτει, οδηγώντας τελικά σύντομα σε έντονη πείνα και αδυναμία. Αυτή η κατάσταση πείνας και κόπωσης θα είχε αποφευχθεί εάν το σνακ δεν ήταν κάτι γλυκό.

6. Βλάπτει τη στοματική μας υγεία 

Η ζάχαρη αποτελεί τροφή για τα βακτήρια που αναπτύσσονται στη στοματική κοιλότητα. Τα βακτήρια αυτά και τα παράγωγά τους βλάπτουν την υγεία των δοντιών και των ούλων, με συχνά μη αναστρέψιμο τρόπο, και οδηγούν σε τερηδόνα και στην ανάγκη για σφραγίσματα.

7. Επιταχύνει την εξασθένιση της νοητικής ικανότητας 

Οι διατροφικές συνήθειες που περιλαμβάνουν υψηλές ποσότητες ζάχαρης έχουν συνδεθεί με προβλήματα μνήμης και αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης άνοιας στο μέλλον.

8. Μπορεί να συνδέεται με μαθησιακές διαταραχές 

Δεδομένα από το 2016 υποδεικνύουν μία πιθανή σχέση μεταξύ της κατανάλωσης ροφημάτων με ζάχαρη (τυποποιημένοι, συμπυκνωμένοι χυμοί, αναψυκτικά, κ.α.) και της εμφάνισης της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας στα παιδιά. Αυτή η υπόθεση είναι ακόμα αμφιλεγόμενη, με κάποιες μελέτες να μην την υποστηρίζουν, και άλλες να δείχνουν πως αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των παιδιών μπορεί να βελτιώσει τη μαθησιακή τους ικανότητα.

H γλυκόζη, τμήμα της χημικής δομής της ζάχαρης, αποτελεί την κυρίαρχη πηγή ενέργειας των κυττάρων του οργανισμού, και είναι ζωτικής σημασίας καύσιμο για τη λειτουργία του εγκεφάλου. Ο οργανισμός μας προμηθεύεται γλυκόζη κυρίως από την πέψη των υδατανθράκων, που βρίσκονται στα δημητριακά, τα φρούτα τα λαχανικά, το γάλα και το γιαούρτι και αποτελούν τη βάση της καθημερινής μας διατροφής. Εμείς και τα παιδιά μας θα αποκομίσουμε πολλά οφέλη από τη μείωση της κατανάλωσης της επεξεργασμένης ζάχαρης και των τυποποιημένων προϊόντων που την περιέχουν, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν θα απολαμβάνουμε γλυκές λιχουδιές περιστασιακά ή δεν θα παρασκευάζουμε τα αγαπημένα μας κέικ/κουλουράκια/ρολά κανέλας με αγνά υλικά στο σπίτι.

Βιβλιογραφία

Kucharska A, Szmurło A, Sińska B. Significance of diet in treated and untreated acne vulgaris. Postepy Dermatol Alergol. 2016;33(2):81-6.

Vasselli JR, Scarpace PJ, Harris RB, Banks WA. Dietary components in the development of leptin resistance. Adv Nutr. 2013;4(2):164-75. Published 2013 Mar 6. doi:10.3945/an.112.003152

Vermunt, S. H., Pasman, W. J., Schaafsma, G. and Kardinaal, A. F. (2003), Effects of sugar intake on body weight: a review. Obesity Reviews, 4: 91-99. doi:10.1046/j.1467-789X.2003.00102.x

Philipp Mergenthaler, Ute Lindauer, Gerald A. Dienel, Andreas Meisel, Sugar for the brain: the role of glucose in physiological and pathological brain function, Trends in Neurosciences, Volume 36, Issue 10, 2013, Pages 587-597, ISSN 0166-2236, https://doi.org/10.1016/j.tins.2013.07.001.

Malik VS, Pan A, Willett WC, Hu FB. Sugar-sweetened beverages and weight gain in children and adults: a systematic review and meta-analysis. Am J Clin Nutr. 2013;98(4):1084-102.

Amato, M.C., Guarnotta, V. & Giordano, C. J Endocrinol Invest (2013) 36: 537. https://doi.org/10.3275/8943

Smith, Robyn N. et al.,The effect of a high-protein, low glycemic–load diet versus a conventional, high glycemic–load diet on biochemical parameters associated with acne vulgaris: A randomized, investigator-masked, controlled trial, Journal of the American Academy of Dermatology , Volume 57 , Issue 2 , 247 - 256

Wu Y, Ding Y, Tanaka Y, Zhang W. Risk factors contributing to type 2 diabetes and recent advances in the treatment and prevention. Int J Med Sci. 2014;11(11):1185-200. Published 2014 Sep 6. doi:10.7150/ijms.10001

Xi B, Li S, Liu Z, et al. Intake of fruit juice and incidence of type 2 diabetes: a systematic review and meta-analysis. PLoS One. 2014;9(3):e93471. Published 2014 Mar 28. doi:10.1371/journal.pone.0093471

Wang M, Yu M, Fang L, Hu RY. Association between sugar-sweetened beverages and type 2 diabetes: A meta-analysis. J Diabetes Investig. 2014;6(3):360-6.

Kivimäki M, Shipley MJ, Batty GD, et al. Long-term inflammation increases risk of common mental disorder: a cohort study. Mol Psychiatry. 2013;19(2):149-50.

Guo X, Park Y, Freedman ND, et al. Sweetened beverages, coffee, and tea and depression risk among older US adults. PLoS One. 2014;9(4):e94715. Published 2014 Apr 17. doi:10.1371/journal.pone.0094715

Akbaraly TN, Brunner EJ, Ferrie JE, Marmot MG, Kivimaki M, Singh-Manoux A. Dietary pattern and depressive symptoms in middle age. Br J Psychiatry. 2009;195(5):408-13.

Spruijt-Metz D, Belcher B, Anderson D, et al. A high-sugar/low-fiber meal compared with a low-sugar/high-fiber meal leads to higher leptin and physical activity levels in overweight Latina females. J Am Diet Assoc. 2009;109(6):1058-63.

Gupta P, Gupta N, Pawar AP, Birajdar SS, Natt AS, Singh HP. Role of sugar and sugar substitutes in dental caries: a review. ISRN Dent. 2013;2013:519421. Published 2013 Dec 29. doi:10.1155/2013/519421

Yu, C.-J.; Du, J.-C.; Chiou, H.-C.; Feng, C.-C.; Chung, M.-Y.; Yang, W.; Chen, Y.-S.; Chien, L.-C.; Hwang, B.; Chen, M.-L. Sugar-Sweetened Beverage Consumption Is Adversely Associated with Childhood Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Int. J. Environ. Res. Public Health 2016, 13, 678.

Bianca Del-Ponte, Luciana Anselmi, Maria Cecília F. Assunção, Luciana Tovo-Rodrigues, Tiago N. Munhoz, Alicia Matijasevich, Luis Augusto Rohde, Iná S. Santos, Sugar consumption and attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): A birth cohort study, Journal of Affective Disorders, Volume 243, 2019, Pages 290-296, ISSN 0165-0327, https://doi.org/10.1016/j.jad.2018.09.051.

G. K. Beela & V.R. Raji (2017) Impact of Diet Intervention on the Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) Symptomatology in School Going Children, Journal of Psychology, 8:2, 77-82, DOI: 10.1080/09764224.2017.1397429

Harvard Medical School, Sugar and the brain.

Εγγραφείτε στο Newsletter μας,
ενημερωθείτε για τα εργαστήρια και τις δράσεις μας!

Νεοφυής Επιχειρηµατικότητα